بررسی ساختواژی لهجه سبزواری به روایت کلیدر (جلدهای 4-3)

پایان نامه
چکیده

موضوع رساله حاضر بررسی ساختواژی کلیدر جلدهای 3 و 4 می باشد. کلیدر زبان مردم روستای سبزوار و نیز عنوان کتابی از محمود دولت آبادی نویسنده معاصر است . مراداز این بررسی مشاهده گوشه ای از تحولات زبان فارسی و گشودن گرهی از مشکلات آن می باشد. روش کار بدین صورت بوده است که مجموعه ای از ساختها که در گونه استاندارد بکار نمی روند و یا محتوای معنایی متفاوتی دارند جمع آوری گشته است . واژه ها و عبارتهای برگزیده در پنج گروه واژه های ساده، واژه های مشتق، واژه های مرکب ، افعال و ضرب المثلها جایگزین شده اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی ساختواژی لهجه سبزواری به روایت کلیدر (جلدهای 7 و 8)

در این رساله که موضوع آن بررسی ساختواژی لهجه سبزواری به روایت کلیدر می باسد، کوشش شده است تا واژه ها و ساختهای صرفی آن به منظور شناخت بیشتر زبان فارسی و در نتیجه غنی ساختن آن به دست داده شود. این ساخته در سه گروه واژه های ساده، واژه های دوپایه و سه پایه بشرح متمایز گردیده اند.

لهجه سبزواری به روایت کلیدر (5-6)

رساله حاضر بررسی ساختواژی کلیدر جلد 5-6 اثر ارزنده معاصر است که نویسنده آن محمود دولت آبادی می باشد. وی در این داستان گفتار شخصیت ها را عینا به لهجه محلی سبزواری منعکس نموده است . این تحلیل به منظور دستیابی به واژه های اصیلی است که در راه تحول زبان جزء واژه های محلی باقی مانده اند. شکافتن این واژه ها و دست یابی به بن مایه آنها ما در ساختن واژه های جدید رهنمون خواهند شد. در این تحلیل، واژگانی که...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023